Лабораторна робота 1

Відповіді на контрольні запитання до
Лабораторної роботи 1.

1. Чи можна ототожнювати поняття «комп’ютерна технологія
навчання» та «інформаційна технологія», відповідь обґрунтувати.
Розвиток інформаційних технологій, їх використання в усіх ланках
життєдіяльності людини не залишили без змін і освіту.
Слово «технологія» має грецькі корені і в перекладі означає науку,
сукупність методів і прийомів оброблення або перероблення сировини,
матеріалів, виробів і перетворення їх у предмети споживання. Сучасне
розуміння цього слова включає застосування наукових та інженерних знань
для розв’язання практичних завдань. У такому розумінні, інформаційними
технологіями можна вважати такі технології, що спрямовані на оброблення і
перетворення інформації.
Інформаційні технології  – це узагальнююче поняття, що описує різні
методи, способи та алгоритми збирання, зберігання, оброблення,
представлення і передавання інформації.
Під інформаційними технологіями розуміють також способи і засоби
збирання, оброблення та передавання інформації з метою одержання нових
відомостей про об’єкт, що вивчається, або – сукупність знань про способи і
засоби роботи з інформаційними ресурсами.
У зв’язку з тим, що навчально-виховний процес неможливий без
обміну інформацією, то всі педагогічні технології є інформаційними.
Необхідно виокремити поняття «комп’ютерна технологія навчання»,
що не можна ототожнювати з поняттям «інформаційна технологія», тому що
поняття технології інформатизації освіти значно ширше, ніж тільки
технологія використання інформаційних і комунікаційних технологій у сфері
освіти. Це поняття включає увесь комплекс прийомів, методів, способів і
підходів, цілей інформатизації освіти, що забезпечують їх досягнення.
В основі засобів інформаційних технологій, що використовуються в
сфері освіти, розміщується персональний комп’ютер, оснащений набором
периферійних пристроїв.
2. Які перспективи розвитку Інтернет, як ці перспективи можуть
вплинути на навчальний процес ВНЗ?
Сьогодні суспільство називають інформаційним, в якому головним
продуктом виробництва є інформація та знання. Інформаційне суспільство
розглядають як орієнтир, тенденцію змін у сучасному світі, воно асоціюється
з розвитком інформаційно-комунікаційних технологій, їх засобів.
Інформатизація та комп’ютеризація вимагають від людини нових знань,
умінь та навичок, які будуть адаптовані до умов інформаційного суспільства.
Особлива роль нині відводиться мережі Інтернет – засобу розповсюдження
інформації, середовища співпраці та спілкування людей, що є найбільшою та

популярною комп’ютерною мережею, яка відкриває широкі можливості
ефективного її використання в освіті.
У галузі освіти ці технології знаходять застосування у багатьох
напрямках діяльності, зокрема, оновлюється зміст освіти; все частіше
започатковується дистанційне навчання у ВНЗ; впроваджуються нові форми
спілкування: електронна пошта, веб-конферненції, Інтернет-форуми,
дистанційні олімпіади і конкурси, віртуальні музеї та виставки; надаються
різноманітні освітні послуги: електронні бібліотеки, текстові сховища,
інтерактивні енциклопедії та словники, перекладачі та ін. Комп’ютерні
технології є засобом активізації навчальної діяльності студентів. Тому
впровадження цих засобів у навчальний процес майбутніх фахівців
професійної освіти є абсолютно природнім явищем.
У навчальному процесі студентів ВНЗ доцільно застосовувати такі
форми роботи з використанням мережі Інтернет:
– Інтернет-заняття. Інтернет може застосовуватись частково, як
допоміжний засіб під час занять. Переваги такої форми проведення занять
полягають в тому, що структура занять, незважаючи на відмінності у
тематиці та різний підхід до подачі матеріалу, є пізнавальною і відмінною від
способу подачі викладачем. Це привертає увагу студентів, що в свою чергу
дає можливість краще засвоїти матеріал. Крім того, представлений матеріал
можна використовувати як самостійний і як допоміжний при вивченні
певних тем;
– віртуальний експеримент. Студенти, працюючи в он-лайн режимі,
моделюють процеси і явища, змінюючи їх параметри, чим впливають на
поведінку об’єкта. Робота відбувається в індивідуальному порядку; –
заняття-дослідження. Це форма занять, коли активну роль виконують
студенти. Основна мета такого заняття: формування навичок пошуку
інформації в Інтернеті, її аналіз, структурування, підведення підсумків;
– електронна лабораторна робота. Ця форма занять припускає
колективну або самостійну роботу студентів по організації спостережень,
науковий аналіз результатів та оформлення їх у лабораторному електронному
журналі;
– електронна вікторина. Організація змагальної діяльності студентів під
час занять з використанням комп’ютерних технологій. Така форма роботи
дозволяє мотивувати студентів на одержання розширених знань з предмету;
– тематичний проект. Колективна робота студентів, наприклад із
створення сайту, присвяченого певній темі чи об’єкту, що вивчається;
– дистанційне навчання – сукупність технологій, що забезпечують:
доступ до основного об’єму матеріалу, що вивчається; інтерактивну
взаємодію студентів і викладачів у процесі навчання; надання студентам
можливості самостійної роботи з засвоєння навчального матеріалу;
– веб-конференції. По закінченню вивчення певного розділу, можна
влаштувати веб-конференцію зі студентами інших ВНЗ подібних
спеціальностей;

– чат-заняття – навчальні заняття, що здійснюються за допомогою чат-
технологій. Чат-заняття проводяться синхронно, тобто всі учасники мають
одночасний доступ до чату. В рамках багатьох дистанційних навчальних
закладів діє чат-університет, в якому за допомогою чат-кабінетів
організується дистанційна робота педагогів і студентів;
– веб-заняття – дистанційні пари, семінари, ділові ігри, лабораторні
роботи, практикуми та інші форми навчальних занять, що проводяться за
допомогою засобів телекомунікацій та інших можливостей Інтернет.

3. Які послуги надає Інтернет, яку користь від них може одержати
викладач, студент?
Використання ресурсів Інтернет у підготовці майбутнього фахівця
професійної освіти полягає в тому, що студентам не просто надаються
технічні засоби, але й здійснюється навчання думати, здійснювати пошук
шляхів реалізації певної проблеми, колективне її обговорення та прийняття
рішення, що дає можливість колективно та індивідуально навчатися,
формувати власну поведінку, обирати розв’язок реалізації різноманітних
ситуацій. Вивчаючи історію, культуру за допомогою віртуальних середовищ,
створюється можливість не тільки їх вивчення та власного забезпечення
культури, знань, світогляду, а й можливість спостерігати за тим, як це
роблять інші, вивчати чужі проекти, брати участь у реалізації колективних
проектів, їх редагуванні та конструюванні, що реально збагачує та розширює
знання студентів.
Інтернет надає унікальні можливості для освіти. Він має не тільки
величезний невичерпний масив освітньої інформації, а й виступає як засіб,
інструмент для її пошуку, переробки, представлення. Інтернет є джерелом
активної інтелектуальної та комунікативної діяльності людини, яка має
необмежені можливості для одержання знань, умінь, навичок. Освітні Веб-
сайти стали важливим елементом ІКТ навчання, набули актуальності питання
ознайомлення викладачів, методистів з дидактичними можливостями мережі
Інтернет, з можливостями, які надають такі сайти для освіти і виховання.
Робота студентів в Інтернеті охоплює різні види діяльності: –
самостійну роботу з інформацією ; – самостійну навчальну діяльність (у
режимі самоосвіти); – поглиблення знань у певній галузі, ліквідацію
прогалин; – підготовку до іспитів; – навчальну діяльність під керівництвом
віддаленого викладача в курсі дистанційного навчання; – спілкування в
мережі.
4. Які властивості Інтернет, їх використання в навчальному процесі
ВНЗ?
Використання мережі Інтернет в навчальному процесі має низку
переваг:

1) Підключення до глобальної комп’ютерної мережі Internet дає
можливість студентам та викладачам отримати безплатний доступ до
величезних масивів інформації, зокрема, навчального програмного
забезпечення, сучасних комп’ютерних програм, різноманітних баз даних
тощо. З’являється можливість безкоштовно працювати з каталогами
бібліотек і відстежувати необхідні дані щодо сучасних публікацій, доступ до
електронних видань книг, енциклопедій, журналів, газет.
2) Глобальні комп’ютерні мережі дають можливість не лише
застосовувати у викладацькій діяльності більш широкий спектр навчальних
матеріалів, а й використовувати для свого професійного росту широкі
інформаційні ресурси комп’ютерних мереж, підтримувати тісні творчі
зв’язки із своїми колегами, а в перспективі – підвищувати свою кваліфікацію
шляхом дистанційного навчання за спеціальними програмами.
3) Участь студентів в роботі глобальних комп’ютерних мереж дає
змогу вирішити одне з найбільш важливих завдань – підвищення
"комп’ютерної грамотності" студента, відпрацювання методик чи способів,
за допомогою яких можна було б найбільш повно використовувати
можливості глобальних мереж. Крім того, студенти отримують унікальну
можливість використовувати різноманітні он-лайнові навчальні програми,
включитись в заочні курси, що проводяться національними та зарубіжними
навчальними закладами, отримати чудову мовну практику в спілкуванні на
он-лайнових конференціях, та врешті-решт, включитись в глобальний діалог
зі студентами та викладачами всього світу. Робота в комп’ютерній мережі
практично неможлива без інтенсивного використання чисельних прикладних
програм (текстових та графічних редакторів, електронних таблиць, баз
даних), що, безумовно, буде стимулювати студентів до їх глибокого
вивчення.
4) Самостійна пізнавальна діяльність студентів. Сьогодні студенти вже
не можуть вчитися ізольовано, обмежуючись традиційно досить замкнутим
соціумом: викладачі, друзі, родина. Інтернет відкриває вікна в широкий світ,
студенти отримують доступ до величезних інформаційних ресурсів мережі,
виникає можливість працювати над проектами спільно. Подібна перспектива
співробітництва створює сильну мотивацію для самостійної пізнавальної
діяльності. Спільна робота стимулює студентів до ознайомлення з різними
точками зору на досліджувану проблему, до пошуку додаткової інформації,
до оцінки власних результатів.
5. У чому полягає новий підхід до освіти за умови використання
ІКТ?
Нині комп’ютеризація навчального процесу розглядається як один з
найбільш перспективних напрямів підвищення якості освіти. Цій проблемі
приділяється значна увага як на рівні центральних органів управління
освітою, так і на рівні навчальних закладів освіти. Проте масштабна

комп’ютеризація навчального процесу у ЗНЗ – складна проблема, яка
потребує тривалої цілеспрямованої роботи й постійної уваги.
Використання комп’ютерних програм, електронних засобів
навчального призначення значно підвищують якість навчання, але при
використанні ІКТ в навчально-виховному процесі в загальноосвітніх
навчальних закладах виникли проблеми:
 недостатнє матеріально-технічне та науково-методичне забезпечення
навчальних закладів;
 недостатньо розроблені методики використання сучасних інформаційних
технологій навчання у навчальному процесі під час вивчення усіх навчальних
предметів;
 недостатня підготовка педагогічних кадрів до використання в навчальному
процесі засобів сучасних інформаційно-комунікаційних технологій;
 відсутність у вчителів мотивації щодо використання сучасних інформаційних
технологій навчання.
Впровадження інформаційних технологій у навчально-пізнавальну
діяльність учнів – це один із шляхів. Комп’ютери мають перейти із класу
інформатики у навчальні класи. Особливої актуальності набуває проблема
розробки, створення та впровадження розвивальних освітніх програм, які
сприятимуть адаптації учнів до життя в інформаційному суспільстві. В
кожному ЗНЗ створюються необхідні соціальні, психологічні, педагогічні
умови для опанування учнями школи сучасних інформаційних технологій і
розроблення методики використання їх в навчально-виховному процесі.
Зміни у підходах до навчання створили умови для перебудови
особистісних установок взаємодії учителя з учнями. Вчитель зобов’язаний
виступати у ролі творчого керівника, спрямувати учнів від статичних знань
до динамічних.
6. Які позитивні і негативні наслідки використання ІКТ в
навальному процесі?
Використання ІКТ дає можливість вирішувати такі актуальні питання:
 Використовувати у навчанні здобутки новітніх інформаційних
технологій;
 Удосконалювати навички самостійної роботи учнів в інформаційних
базах даних, мережі Інтернет;
 Інтенсифікувати історичну освіту, поліпшити засвоєння учнями знань
зі шкільного курсу історії, зробити процес навчання цікавішим і
змістовнішим. Враховуючи всі позитивні та негативні наслідки використання
інформаційно-комунікаційних засобів можна зробити висновок, що вони є
ефективними за умови поєднання з традиційними методами та сприяють
якісному формуванню вмінь та навичок учнів. Але, поряд з плюсами,
виникають різні проблеми як при підготовці до таких уроків, так і під час їх
проведення.
Існуючі недоліки та проблеми застосування ІКТ:

 відсутність комп'ютера в домашньому користуванні багатьох учнів і
вчителів, час самостійних занять у комп'ютерних класах відведено далеко не
у всіх школах;
 у вчителів недостатньо часу для підготовки до уроку, на якому
використовуються комп'ютери;
 недостатня комп'ютерна грамотність вчителя;
 у робочому графіку вчителів не відведено час для дослідження
можливостей Інтернету;
 існує ймовірність, що, захопившись застосуванням ІКТ на уроках,
учитель перейде від розвивального навчання до наочноілюстративних
методів.
7. Наведіть критерії, за якими характеризуються інформаційні
технології.

8. У чому полягають переваги інформаційних технологій в
навчальному процесі в порівняні з традиційним навчальним процесом?
Сучасний освітній процес передбачає використання новітніх ІКТ,
зокрема потокового мультимедіа, середовищ передачі інформації,
файлообмінних та соціальних мереж, хмарних технологій, сервісів Google та
Wikipedia, чатів, вебінарів та інше.
Різноманітний ілюстративний матеріал, мультимедійні та інтерактивні
моделі надають процесу навчання якісно новий рівень. Адже сучасні
студенти набагато цікавіше сприймають інформацію саме в такій формі, ніж
за допомогою застарілих схем і таблиць. Подібна вимога диктує необхідність
студентам працювати з великими обсягами інформації самостійно.
Завдання ІКТ не в тому, щоб витіснити традиційне навчання, а в тому,
щоб ефективно інтегруватися в нього і забезпечити студентам найвищу
якість освіти. Адже новітні технології володіють величезним творчим
потенціалом, стають ефективним інструментом в руках студентів.
Інформаційно-комунікаційні технології здатні залучати до процесу
навчання, робити з пасивних слухачів активних діячів; стимулювати
пізнавальний інтерес до навчання та дисциплін в цілому; надавати
навчальній роботі проблемний, творчий чи дослідницький характер,
індивідуалізувати процес навчання і розвивати самостійну діяльність
студентів.
В результаті чого підвищується інтенсивність навчального процесу,
рівень розвитку психологічних механізмів (уяви, пам'яті, уваги),
активізуються розумові процеси.
Застосування інноваційних підходів до навчання надасть можливість
створити найсприятливіші умови для тих, хто навчається, в здобутті ними

освіти та сприятиме формуванню особистості студента, здатного до
самоосвіти.

9. Наведіть характеристику мультимедійних технологій та в чому
полягають переваги їхнього використання в навчальному процесі ВНЗ?
Сьогодні мультимедіа-технології - один із перспективних напрямів у
інформатизації навчального процесу. Мультимедіа- та гіпермедіа-технології
інтегрують у собі потужні розподілені освітні ресурси, що здатні забезпечити
середовище для формування та розвитку ключових компетентностей, до яких
відносяться в першу чергу інформаційна й комунікативна.
Мультимедіа- та телекомунікаційні технології відкривають принципово
нові методичні підходи до організації педагогічного процесу в системі
загальної освіти. Не менш важливим є й те, що інтерактивні технології на
основі мультимедіа дозволять розв’язати проблему "провінціалізму"
сільської школи як на базі Інтернет-комунікацій, так і за рахунок
інтерактивних СD-курсів і використання супутникового Інтернету у школах.
Мультимедіа це система комплексної взаємодії візуальних і
аудіоефектів під управлінням інтерактивного програмного забезпечення з
використанням сучасних технічних і програмних засобів, які об’єднують
текст, звук, графіку, фото, відео тощо в одному цифровому відтворенні.
Гіпермедіа – це комп’ютерні файли, що зв’язані за допомогою
гіпертекстових посилань для переміщення між мультимедійними об’єктами.
10.  Охарактеризуйте єдине інформаційне освітнє середовище та
технологію його наповнення і використання в навчальному процесі
ВНЗ?
Єдине інформаційно-освітнє середовище  – це інтегроване
середовище інформаційно-освітніх ресурсів (електронні бібліотеки,
навчальні системи і програми), програмно-технічних і телекомунікаційних
засобів, правил їхньої підтримки, адміністрування і використання, що
забезпечують єдині технологічні засоби інформації, інформаційну підтримку
і організацію навчального процесу, наукових досліджень, професійне
консультування.
Робота в ЄІОС потребує відповідної підготовки всіх його учасників.
Тому висувається актуальна проблема – розроблення певних методичних
підходів до використання засобів ІКТ у реалізації розвивального навчання,
розвитку особистості, вміння здійснювати, прогнозувати результати своєї
діяльності, пошук шляхів вирішення і методів розв’язання задач – як
навчальних, так і методичних, практичних. Проте, для того, щоб ЄІОС
відповідало вимогам, його необхідно оновлювати та доповнювати,
забезпечувати психолого-педагогічними і методичними розробками на

виявлення оптимальних умов використання засобів ІКТ з метою
інтенсифікації навчального процесу, підвищення ефективності та якості.
Інформаційне освітнє середовище реалізується з використанням Веб-
технологій та відповідає вимозі відкритості. Централізація методичного та
програмного забезпечення, з одного боку, широкий доступ до представлених
знань за допомогою корпоративних засобів комунікації, з іншого боку, –
дозволяють оперативно оновлювати і розв’язувати поставлені завдання,
наповнювати зміст навчального середовища відповідно до нових знань і
технологій.
Створення та постійне оновлення ЄІОС інтегрує накопичені у ВНЗ
науково-методичні напрацювання, кадровий потенціал, інформаційні ресурси
і технології, наявну інформаційно-комунікаційну інфраструктуру та
організаційні структури системи освіти.
11.  Що спільного та різного в поняттях «комп’ютерні технології»,
«інформаційні технології»?
Розвиток інформаційних технологій, їх використання в усіх ланках
життєдіяльності людини не залишили без змін і освіту.
Слово «технологія» має грецькі корені і в перекладі означає науку,
сукупність методів і прийомів оброблення або перероблення сировини,
матеріалів, виробів і перетворення їх у предмети споживання. Сучасне
розуміння цього слова включає застосування наукових та інженерних знань
для розв’язання практичних завдань. У такому розумінні, інформаційними
технологіями можна вважати такі технології, що спрямовані на оброблення і
перетворення інформації.
Інформаційні технології  – це узагальнююче поняття, що описує різні
методи, способи та алгоритми збирання, зберігання, оброблення,
представлення і передавання інформації.
Під інформаційними технологіями розуміють також способи і засоби
збирання, оброблення та передавання інформації з метою одержання нових
відомостей про об’єкт, що вивчається, або – сукупність знань про способи і
засоби роботи з інформаційними ресурсами.
У зв’язку з тим, що навчально-виховний процес неможливий без
обміну інформацією, то всі педагогічні технології є інформаційними.
Необхідно виокремити поняття «комп’ютерна технологія навчання»,
що не можна ототожнювати з поняттям «інформаційна технологія», тому що
поняття технології інформатизації освіти значно ширше, ніж тільки
технологія використання інформаційних і комунікаційних технологій у сфері
освіти. Це поняття включає увесь комплекс прийомів, методів, способів і
підходів, цілей інформатизації освіти, що забезпечують їх досягнення.
В основі засобів інформаційних технологій, що використовуються в
сфері освіти, розміщується персональний комп’ютер, оснащений набором
периферійних пристроїв.

12.  Охарактеризуйте наступні поняття:
−    дистанційне навчання. Дистанційне навчання — сукупність
сучасних технологій, що забезпечують доставку інформації в
інтерактивному режимі за допомогою використання ІКТ
(інформаційно-комунікаційних технологій) від тих, хто навчає
(викладачів, визначних постатей у певних галузях науки, політиків), до
тих, хто навчається (студентів чи слухачів). Застосовується під час
підготовки як у середніх загальноосвітніх школах і ЗВО, так і в бізнес-
школах. Основними принципами дистанційного навчання є
інтерактивна взаємодія у процесі роботи, надання студентам
можливості самостійного освоєння досліджуваного матеріалу, а також
консультаційний супровід у процесі дослідницької діяльності. Дає
змогу навчатися на відстані, за допомогою диспутів експертів із
кількох країн, за відсутності викладача. Основну роль у здійсненні
дистанційного навчання відіграють сучасні інформаційні технології.
−    дистанційні олімпіади, конкурси. Інтернет-олімпіади та конкурси
в більшості проводяться з окремих предметів або на основі їх
інтеграції. При цьому учасники проходять декілька турів: теоретичний,
розробка власного проекту або програмного продукту та практичний,
якщо присутня експериментальна частина, то практикується
проведення віртуальних фізичних, хімічних або технічних
експериментів, виконуються дослідницькі проекти, творчі завдання та
ін;
−    віртуальні бібліотеки. Віртуальна бібліотека – цифрова або
електронна бібліотека визначається як он-лайн, в яку закладена
звичайна бібліотека для читання книг та доступу до інших об’єктів, або
це може бути сайт, який пропонує посилання на різні сайти зі значним
великим запасом інформації в каталозі або в архівній формі.
−    віртуальні словники. Електронний словник — словник, що
містить особливим чином закодовані словникові статті, що дають
змогу здійснювати швидкий пошук потрібних слів, часто з
урахуванням морфологічних форм і з можливістю пошуку
словосполучень (прикладів вживання), а також з можливістю зміни
напряму перекладу (наприклад, українсько-російський або російсько-
український).
Сьогодні електронні словники займають все більш значне місце не
тільки серед перекладачів та лінгвістів, але і в середовищі
найрізноманітніших користувачів, що потребують оперативний
переклад іншомовної інформації. Величезній кількості людей в ході
своєї професійної діяльності доводитися шукати тлумачення або
переведення різних іноземних слів. Електронні словники, забезпечені
зручною системою пошуку, покликані полегшити працю як
професійних перекладачів, так і школярів або студентів.

−    віртуальні музеї. Віртуа́льний музей, що існує у глобальній
інформаційно-комунікаційній мережі інтернет завдяки об'єднанню
інформаційних і творчих ресурсів для створення принципово
нових віртуальних продуктів: віртуальних виставок,
колекцій, віртуальних версій неіснуючих об'єктів та ін. ... музеї
віртуального мистецтва (net-art).

13.  Навести характеристику ППЗ та використання їх у
навчальному процесі ВНЗ.
ППЗ — сучасний електронний мультимедійний підручник — це
цілісна дидактична система, що заснована на використанні комп’ютерних
технологій і засобів Інтернету і яка ставить за мету забезпечити навчання за
індивідуальними і оптимальними навчальними програмами з керуванням
процесу навчання.
Важливими моментами в реалізації поставленої мети є високий рівень
створення інформаційно-технічного забезпечення з використанням сучасних
IT-технологій і відповідність міжнародним стандартам.
Крім цього, ППЗ розроблені згідно з навчальними програмами, що
затверджені Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України. Обсяг
змісту навчального матеріалу та спосіб його подання повністю відповідає
віковим психологічним і фізіологічним особливостям учнів та освітнім
тенденціям.
ППЗ мають реальні переваги в порівнянні з паперовими носіями
інформації, або навіть з електронними книгами.
1. Найбільша перевага цього освітнього продукту полягає в тому, що це
не звичайний електронний підручник на електронному носії, а цілісна
програма, яка поєднує теоретичні та практичні питання, віртуальні
лабораторні роботи та практикуми, має електронний журнал успішності,
конструктор уроків, комп’ютерні анімації фізико-хімічних процесів,
інтерактивні і тестові завдання та багато інших можливостей.
2. ППЗ є не тільки економічно вигідними, але і зрозумілішими для
сучасної молоді, робота з ППЗ активізує самостійне мислення учнів.
3. З розвитком науки й техніки навчальна інформація може
змінюватись швидкими темпами, тому використання саме інтернет-
орієнтованих електронних підручників дає ще одну перевагу — їх легко
оновлювати, не зазнаючи при цьому істотних витрат.
4. ППЗ передбачають велику кількість і високу якість ілюстративних
матеріалів (рисунків, графіків, карт, схем, фотографій, відеофрагментів,
звукових рядів, інтерактивних моделей, тренажерів, 2D-, 3D-анімацій та ін.),
що сприяє високому рівню ефективності навчання.

5. ППЗ дозволяють об'єктивно та достовірно визначати рівні
навчальних досягнень учнів за допомогою різноманітних багаторівневих
тестів, завдань, тренажерів.
6. Ефективність роботи викладача підвищується, збільшується складова
творчої роботи. Викладач може доповнювати, модифікувати, корегувати
підручник з урахуванням вікових, психологічних, соціальних і регіональних
умов.
7. ППЗ надає можливість організувати віртуальну лабораторну роботу,
яку з тих чи інших причин неможливо провести в реальній обстановці.
8. Індивідуальний темп навчання — і це не тільки «індивідуалізація» за
часом, оскільки навчання за класно-урочною системою підпорядковано
жорстким часовим рамкам, але і варіантність розгорнення навчального
матеріалу, врахування типу пам’яті, темпераменту і мислення учня.
14.  Які електронні навчальні ресурси найбільш ефективні в
навчальному процесі ВНЗ? Відповідь обґрунтуйте.
Основні види ЕОР:
 електронні документи у вигляді електронних навчальних видань до яких
належать:
 електронний словник — електронне довідкове видання упорядкованого
переліку мовних одиниць (слів, словосполучень, фраз, термінів, імен,
знаків), доповнених відповідними довідковими даними;
 електронний довідник — електронне довідкове видання прикладного
характеру, в якому назви статей розташовані за абеткою або в
систематичному порядку;
 електронний навчальний посібник — навчальне електронне видання,
використання якого доповнює або частково замінює підручник;
 електронний підручник — електронне навчальне видання із
систематизованим викладом навчального матеріалу, що відповідає
освітній програмі, містить цифрові об’єкти різних форматів та
забезпечує інтерактивну взаємодію [1] ;
 електронні методичні матеріали — електронне навчальне або
виробничо-практичне видання роз'яснень з певної теми, розділу або
питання навчальної дисципліни з викладом методики виконання
окремих завдань, певного виду робіт;
 інформаційні системи у вигляді:
 депозитарію електронних ресурсів, що забезпечує зосередження в
одному місці сучасних ЕОР з можливістю надання доступу до них
через технічні засоби, у тому числі в інформаційних мережах (як
локальних, так і глобальних);
 курсу дистанційного навчання, який є достатньою для навчання
окремим навчальним дисциплінам за допомогою опосередкованої
взаємодії віддалених один від одного учасників навчального процесу у

спеціалізованому середовищі, яке функціонує на базі сучасних
психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій;
 електронного лабораторного практикуму, що є інтерактивною
демонстраційною моделлю природних і штучних об'єктів, процесів та
їх властивостей із застосуванням засобів комп'ютерної візуалізації.
 електронні дидактичні демонстраційні матеріали — електронні матеріали
(презентації, схеми, відео- й аудіозаписи тощо), призначені для супроводу
навчально-виховного процесу;
 комп'ютерний тест — стандартизовані завдання, представлені в
електронній формі, призначені для вхідного, проміжного і підсумкового
контролю рівня навчальних досягнень, а також самоконтролю та/або такі,
що забезпечують вимірювання психофізіологічних і особистісних
характеристик випробовуваного, обробка результатів яких здійснюється
за допомогою відповідних програм.
 електронний освітній ігровий ресурс – різновид електронного освітнього
ресурсу навчального призначення, що поєднує пізнавальну та
розвивальну функції, містить цілісний теоретичний матеріал та
компетентнісні завдання з навчального предмета, подані в ігровій формі. [2]
15.  Схарактеризуйте віртуальні моделі, їх переваги та недоліки
використання в навчальному процесі ВНЗ.
16.  Схарактеризуйте тренажери-імітатори. Наведіть приклад їх
використання в навчальному процесі ВНЗ.
17.  У чому полягають переваги віртуального моделювання?
18.  Яким чином ІКТ використовується в здійснені самостійної
роботи студентів ВНЗ? Охарактеризуйте форми самостійної роботи.
У системі освіти широкого поширення набули універсальні офісні
прикладні програми і засоби інформаційно-комунікаційних технологій:
текстові процесори, електронні таблиці, програми підготовки презентацій,
системи управління базами даних, органайзери, графічні пакети та ін.
Завдяки сучасним ІКТ, таким, як електронна пошта, телеконференції
або ІСQ спілкування між учасниками навчального процесу може бути
розподілене в просторі і в часі. Так, наприклад, педагоги та студенти, учні
можуть спілкуватися між собою, находячись в різних країнах, у слушний для
них час.
У різні роки в навчальних закладах використовувалися різноманітні
засоби, які піднімали на якісно новий рівень інформаційне забезпечення
системи навчання. Нині серед навчальних засобів зустрічаються:
     засоби для запису і відтворення звуку (електрофони, магнітофони,
CD-програвачі);

     системи і засоби телефонного, телеграфного і радіозв’язку
(телефонні апарати, факсимільні апарати, телетайпи, телефонні станції,
системи радіозв’язку);
     системи і засоби телебачення, радіомовлення (теле- і радіоприймачі,
навчальне телебачення і радіо, DVD-програвачі);
     оптична і проекційна кіно- і фотоапаратура (фотоапарати,
відеокамери, діапроектори, кінопроектори, мультипроектори);
     поліграфічна, копіювальна, множувальна та інша техніка, яка
призначена для документування і розмноження інформації (принтери,
ксерокси, ризографи, системи мікрофільмування);
     комп’ютерні засоби, що забезпечують можливість електронного
представлення, обробки і зберігання інформації (комп’ютери, принтери,
сканери, графічні пристрої);
     телекомунікаційні системи, що забезпечують передачу інформації по
каналах зв’язку (модеми, мережі дротяних, супутникових, оптоволоконних,
радіорелейних та інших видів каналів зв’язку, призначених для передачі
інформації).
19.  У чому полягає роль і місце ІКТ у
здійснені позааудиторної діяльності студентів ВНЗ?
Інформаційно-комунікаційні технології, швидке їх вдосконалення та
використання в усіх сферах діяльності людини надають практично
необмежені можливості розміщення, збереження, обробки та доставки
інформації будь-якого об’єму, змісту на необмежені відстані. В цих умовах
на перший план у підготовці фахівців висувається цілеспрямована робота із
самоосвіти.
Як зазначає Б. Корольов, самоосвіта – самостійна пізнавальна діяльність
людини, спрямована на досягнення певних особистісно значущих освітніх
цілей: задоволення загальнокультурних запитів, пізнавальних інтересів у будь-
якій сфері діяльності, підвищення професійної кваліфікації тощо.
Значна роль в процесі самоосвіти відводиться сучасним технологіям
навчання, педагогічній спрямованості змісту навчального матеріалу, а також
умовам для самостійного навчання. Мається на увазі не тільки відбір змісту
навчального матеріалу, а й інтерактивних інформаційних середовищ.
Самостійна робота – це різноманітні види навчальної діяльності
студентів, що здійснюються на навчальних заняттях або вдома за завданням
викладача, під його керівництвом, однак без його безпосередньої участі.
Розв’язання цих завдань значною мірою залежить від педагогічної
майстерності педагогів, їхньої підготовленості до роботи з наростаючими

потоками інформації, володіння методами представлення, пошуку та
переробки інформації. Необхідною умовою розробки та впровадження нових
форм і технологій навчання є підготовленість педагогів до роботи у новому
інформаційному середовищі. В цьому зв’язку, на нашу думку, важливим є
формування інформаційно-комунікаційної компетентності студентів і педагогів.
Інформаційно-комунікаційна компетентність – здатність індивіда
розв’язувати навчальні, побутові, професійні задачі за допомогою
використання інформаційно-комунікаційних технологій.
Загалом самостійна та позааудиторна робота розвиває в студентів,такі
якості: уміння працювати зі спеціальною літературою, довідниками,
періодичними виданнями, із сучасними інформаційно-комунікаційними
технологіями (ІКТ), сприяє розвитку організованості, дисциплінованості,
ініціативності, активності у розв’язанні задач, сформульованих проблем.
Найбільшого використання в практичній діяльності знайшли такі
форми самостійної роботи:
−    освоєння ІКТ, пошук необхідної інформації в мережі Інтернет;
−    підготовка до лабораторних, практичних і семінарських занять;
−    підготовка до тестування, аудиторної контрольної
роботи, самотестування на комп’ютері;
−    підготовка до опитування, колоквіуму;
−    виконання дипломних, контрольних робіт, завдань;
−    підготовка до ділової гри, оформлення її результатів;
−    написання доповідей, рефератів, статей, курсових робіт;
−    виконання проектів та їх оформлення;
−    написання звітів із практики, екскурсій;
−    виконання курсового, дипломного проектів.
20.  У чому полягає мета, зміст та структура ЄІОС навчального
закладу?
Єдине інформаційно-освітнє середовище – це інтегроване середовище
інформаційно-освітніх ресурсів (електронні бібліотеки, навчальні системи і
програми), програмно-технічних і телекомунікаційних засобів, правил їхньої
підтримки, адміністрування і використання, що забезпечують єдині
технологічні засоби інформації, інформаційну підтримку і організацію
навчального процесу, наукових досліджень, професійне консультування.
Робота у ЄІОС потребує відповідної підготовки всіх його учасників.
Тому висувається актуальна проблема – розробка певних методичних
підходів до використання засобів ІТ у реалізації розвивального навчання,
розвитку особистості, вміння здійснювати, прогнозувати результати своєї
діяльності, пошук шляхів вирішення і методів розв’язання задач – як
навчальних, так і методичних, практичних. Але для того, щоб ЄІОС

відповідало вимогам, його необхідно оновлювати та доповнювати,
забезпечувати психолого-педагогічними і методичними розробками, на
виявлення оптимальних умов використання засобів ІТ з метою інтенсифікації
навчального процесу, підвищення ефективності та якості.
Інформаційне освітнє середовище реалізується з використанням Веб-
технологій та відповідає вимозі відкритості. Централізація методичного та
програмного забезпечення, з одного боку, широкий доступ до представлених
знань за допомогою корпоративних засобів комунікації, з іншого боку, –
дозволяють оперативно оновлювати і розв’язувати поставлені завдання,
наповнювати зміст навчального середовища відповідно до нових знань і
технологій.
Створення та постійне оновлення ЄІОС ВНЗ інтегрує накопичені у ВНЗ
науково-методичні напрацювання, кадровий потенціал, інформаційні ресурси
і технології, наявну інформаційно-комунікаційну інфраструктуру та
організаційні структури системи освіти.
 Підтримка навчального процесу такими технологіями формує у
студентів навички роботи в мережі, внаслідок чого розвивається їхнє творче
мислення, вміння та навички.

Комментарии

Популярные сообщения